SIFIR İKİ YAŞ
Bu
dönemdeki çocuklar en hareketsiz ve en az algılamasız olarak yaşamını
sürdürmeye başlar ancak gün geçtikçe fiziki ve zihinsel gelişim gösterir. Yavaş
yavaş çevredeki sesleri algılar ve gözlerini o yöne çevirir. Eğer sesin şiddeti
fazla olursa korkma belirtileri sergiler. Bundan dolayı televizyonun yüksek
sesle çocuğun yanında çalıştırılması olumsuz etkiler yapacaktır.
İKİ YAŞ
Bu
dönemdeki çocuklarda özellikle dil alanında büyük gelişmeler yaşanır. Bu yaştaki
çocuklar sosyal açıdan dış dünya ile ilgili konulara ilgi göstermeye başlar. Duyduklarını
tekrar etmeye çalışır. Gördüklerinden de oldukça fazla etkilenir. Bu dönemde
aileler çocukları televizyonun başında yalnız bırakmamalıdır. Gördüğü ya da
duyduğu bir şeyden korkup ağlayarak kaçmaya başlayabilir.
ÜÇ YAŞ
Bu
yaşlardaki çocuklar dengesiz, olumsuz, kararsızdır. Büyüklerin sözlerini
dinlemez, hatta tersini yapar, kısıtlandığı zaman ise öfkelenir, çevresinden
yardım istemez, kendi başına işlerini yapmaya çalışır. Bu davranış şekilleri,
çocuğa göre değişmekle beraber üç yaşın ortalarında veya sonlarında azalır,
normale döner. Ancak bu dönemde oluşan saplantılar ve ruhsal bunalımlar ileriki
yıllarda inatçılık ve direnç belirtileri şekline dönüşebilir. Bundan dolayı bu
dönemdeki çocuklara bazı kurallar öğretilmeye çalışılırken televizyonun da
belli saatlerde izlenmesi gerektiği öğretilmelidir.
Üç
yaşın sonlarında sakinlik dönemi başlar. Çocuk daha dengeli ve ölçülü hareket
etmeyi öğrenir. Bu yaş çocuğu çok soru sorar, "neden" ve
"niçin"lerle konuyu irdeler. Bu yüzden onun anlamakta zorlanacağı
filmler izletilmemelidir. Bu durumunu yararlı hale dönüştürmek amaçlanmalıdır.
Eğitici çizgi filmler, yani dini ve ahlaki konularda özel hazırlanmış olanlar
izletilirse onun zihninde kalıcı etkiler oluşturmaya başlar ve sorularını da bu
eksen etrafında sormaya başlar. Aile de sorulara cevap vererek çocuğun
eğitimine katkı sağlamış olur.
DÖRT YAŞ
Bu
dönem çocuğun en çok araştırmacı olduğu dönemlerden birisidir. Her şeyi
öğrenmek ister. Bu yaşta çocuğa seveceği, hoşuna gideceği, eğitici ve öğretici
konular izletilirse yararlı olabilir. Dinî tema içerikli konular izletilirse
yararlı ve kalıcı olabilir. Merak ettiği soruların cevabını her zaman uygun
biçimde cevaplamalıyız. Vereceğimiz cevaplar kısa ve öz bilgilerden
oluşmalıdır.
BEŞ YAŞ
Bu
dönem, çocukluk evresinin düğüm noktasıdır. Bu yaşı "altın yaş"
olarak nitelendiririz. Bu yaş çocuğu çevresine uyum gösterir. Bu yaşta çocuklar
ev işlerine yardım etmeyi sever, zayıf ve küçükleri korur, başkalarının üzerinde
olumlu tesir bırakmak ister. Bundan dolayı bu yaştaki çocuklar televizyonun
başında çok kalırsa çevreyle olan ilişkilerini geliştiremez. Kendini yalnızlığa
ve boşluğa sürükler. Bu ise çocuğun ömür boyu yaşantısını etkiler. İçine
kapanık, çevresine dargın bir birey haline gelir.
Bu
olumsuz etkilere sebep olmaması için televizyon izlemesi sınırlandırılmalı
belli saatlerde izlemesine izin verilmelidir. Ayrıca gözetime çok önem
verilmelidir çünkü çocuklar sizin önerdiğiniz filmi değil de kendi
istediklerini açabilirler. Bu yüzden bu konu üzerinde hassasiyetle
durulmalıdır.
ALTI YAŞ
Bu
dönemde (bazen beş buçuk yaşında) çocuk üç yaşlarında olduğu gibi tekrar
olumsuz davranışlar göstereceği bir döneme adım atmıştır. Çevresiyle çatışmaya
girer, uyumsuzluk gösterir. Her zaman birinci ve en iyi olmak ister. Bu dönemde
çocuk mantıksal düşünmeyi öğrenmeye başlamıştır. Her ne kadar çocuklar üç-dört
yaşlarından itibaren sorular sormaya başlasa da onların bu sorularının bir
yetişkin gibi anlatılanı tam anlamak veya cevabını kavramak şeklinde olmadığını
bilmelisiniz, işin hakikatinde çoğu zaman çocuklar sordukları sorunun cevabıyla
çok fazla ilgili değillerdir. Ancak beş-altı yaşlarından itibaren çocuğun
sorduğu sorular gelişigüzel sorulan sorular değil, dinlenmek ve cevaplarını
öğrenmek içindir ki bu da çocuğun kendisine verilenleri almaya hazır olduğu
manasına gelmektedir. Bu sebeple özellikle beş-altı yaşlarında sorulan soruları
ciddiye almalı gerektiği gibi cevaplandırma gayreti içine girmelisiniz.
Bu
dönem okul çağının başladığı ana dönem olduğu için artık kurallara daha da
önemle uyması sağlanmalıdır. Televizyonun başında fazla durduğu sürece daha da
istekle bakmak isteyecektir. Bu saat kavramını bozmaya çalışacaktır. Böylelikle
olumsuz etkiler daha da etkisini gösterecektir.
YEDİ YAŞ
Bu
dönem çocuklar ailenin dışında öğretmeninde hayatına girdiğinin farkına varır.
Aileden sonra yeni birilerini ve yeni arkadaşları benimser. Kendisine önem
verenleri daha çok sever ve onlara bağlanır. Çevresinden kendine örnekler
bulur. Onları taklit etmeye çalışır. Özenti dönemi de başlamış ve etkisini
göstermiş olur.
Bu
yüzden izlediği filmlerden çok etkilenir. Oradaki kahramanlara özenir. Olumsuz
örnek teşkil eden davranışları görüp onlara özenebilir. Konuşmalarını taklit
eder. Eğer izlediği filmlerde kötü konuşmalar var ise bunlardan kötü etkilenir.
Bu dönem de saat sınırı ve içerik belirleme daha da önem kazanır. Ailelerin bu
konuda gözetim ve denetime çok önem vermesi gerekir.
Gelişimsel
dönemler.(01.01.2015),http://tr.wikipedia.org)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder