Okullarda
Verilen Rehberlik Hizmetleri
Okullarda verilen rehberlik hizmetleri
doğrudan ve dolaylı hizmetler olmak üzere iki gruba ayrılır.
Doğrudan
sunulan rehberlik hizmetleri:
Psikolojik danışma
Bireyi tanıma
Oryantasyon (duruma alıştırma)
Bilgi toplama ve yayma
Yöneltme ve yerleştirme
İzleme ve değerlendirme
Sevk (refere etme)
Dolaylı
rehberlik hizmetleri
Okul rehberlik ve psikolojik danışma
programının hazırlanması
Müşavirlik (konsültasyon)
Çevre ve veli ile ilişkiler
Araştırma ve değerlendirme
Ana-babaya rehberlik
Bu hizmetlerle ilgili olarak aşağıdaki
noktaların bilinmesi önemlidir:
a.
Rehberlik hizmetleri bir bütündür.
b.
Hizmetler birbirinin alanını kısmen
kapsasa da kendine özgü etkinlikler içerir.
c.
Tüm hizmetlerin merkezinde psikolojik
danışma yer alır. ( tüm rehberlik hizmetlerinin temelini ve özünü oluşturur.)
d.
Hizmetler arasındaki ilişkiler aynı
ağırlıkta ve yoğunlukta yer alan çok yönlü bir yapıya sahiptir.
DOĞRUDAN
SUNULAN HİZMETLER
PSİKOLOJİK
DANIŞMA HİZMETLERİ
Psikolojik danışma, bireylerin
kendilerini tanımalarını, güçlü ve zayıf yönlerini far ederek yaşadıkları
sorunları etkili biçimde çözmek amacıyla, yüz
yüze bir ilişki içerisinde sunulan ve duyuşsal
yönü ön planda olan profesyonel bir
yardım hizmetidir. Psikolojik danışma hizmeti uzman kişi tarafından verilir. Çünkü psikolojik danışmanın kendine
özgü çeşitli kuram, teknik ve ilkeleri ve etik kuralları vardır.
Psikolojik danışma normal bireylere yönelik bir hizmettir. Sorun bilinç alanındaysa ve
henüz katı, nörotik davranış kalıpları oluşmamışsa o kişi normaldir. Bu
açıklamadan sonra, psikolojik danışma “tamamen bilinç alanında olan
çelişkilerin yarattığı normal kaygılardan şikayetçi bir bireye uzman tarafından
yapılan yardımdır” şeklinde tanımlayabiliriz.
Danışanın gönüllü katılımı, isteklilik, çaba (değişmede gösterecekleri)
psikolojik danışma hizmetinde vazgeçilmeyecek unsurlardır. Psikolojik
danışmanın ilkeleri:
a. Koşulsuz saygı
b. Koşulsuz kabul
c. Empatik anlayış
d. Saydamlık (açık,
yalın, içten, samimi)
e. Güven
f. Profesyonellik
g. Süreklilik
h. Gizlilik
i.
Özerklik
(bireyi,
kendini gerçekleştirme doğrultusunda kararlar verebilecek düzeye ulaştırmaktır,
ör. Bireye balık vermektense ona balık tutmayı öğretmek)
Psikolojik danışma hizmetinin amacı
bireyin karar verme ve problem çözme becerisini geliştirmektir. Bu amaç
doğrultusunda bireylerin aşağıdaki sorunları çözebilmelerine yönelik yardımlar
psikolojik danışmaya örnek verilebilir:
a.
kendini tanıma ile ilgili problemler
b.
sorunlarını anlama ile ilgili yardımlar
c.
gerçekçi kararlar almalarına destek
d.
özsaygı, özgüven, benlik algısı problemi
e.
yalnızlık, değersizlik,
f.
başarısızlık,
g.
öfke,
h.
iletişim sorunları,
i.
uyum problemleri,
j.
davranış problemleri,
k.
kaygı-korku
l.
kararsızlık
Psikolojik
Danışma Ne Değildir?
1.
Psikolojik danışma bilgi verebilir,
ancak psikolojik danışma bilgi verme işi değildir.
2.
Psikolojik danışma yol gösterme, tavsiye
ve akıl verme, öneride bulunma değildir.
3.
Hangi şekilde verilirse verilsin,
psikolojik danışma ikna ederek, inandırarak, önderlik ederek tutum, inanç ve davranışları
etkilemek değildir.
4.
İkaz ederek, korkutarak, tehdit ederek,
fiziksel güç kullanarak davranışları etkileme değildir. Yani, psikolojik
danışma disiplin işi değildir.
5.
Psikolojik danışma bireyi her türlü
işlere, mesleklere ve etkinliklere seçme ve ayrıma değildir.
6.
Mülakat değildir.
Başlıca Psikolojik Danışma
Kuramları
Bu
kuramları psikoanalitik kuram, davranışçı kuram, insancıl kuram ve diğer
kuramlar şeklinde ele alacağız.
Psikoanalitik
kuram (Freud)
|
Davranışçı
Kuram
Pavlov,
Watson, Thorndike
|
Hümanist
/ İnsancıl / Danışandan Hız Alan Yaklaşım (Maslow, Rogers)
|
* İnsan davranışlarının temelinde
cinsellik ve saldırganlık güdülerinin bastırılmasından oluşan bilinçaltı
süreçler etkilidir.
* Sağlıklı bir kişilikte id, ego,
süper ego dengeli kullanılmaktadır.
* Sorunların kaynağını 0-6 yaş
çocukluk döneminde aramak gerekmektedir.
* Tedavinin temel mantığı bilinçaltı
süreçleri bilinç üstüne çıkarmaya dayanmaktadır. Rüya analizi, hipnoz,
mürekkep lekesi, serbest çağrışım tedavi yöntemleridir.
|
*Sistematik duyarsızlaştırma, yeniden
bilinçlendirme, atılganlık eğitimi, biçimlendirme, taşırma ve model alma
tedavi yöntemleridir.
|
*Her birey biricik, eşsiz ve tektir.
Olumlu, değerli, iyi ve sorunlarını çözmede güçlü bir varlıktır.
* Bireye seçme özgürlüğü sağlandığında
iyiyi, doğruyu ve gelişmeye götüren davranışları seçebilir.
*Bu yaklaşıma göre, sorunun iki ana
kaynağı vardır: Bireyin kendini gerçekleştirme çabalarının engellenmesi ve
bireydeki ideal benlik ile gerçek benlik arasındaki farklılıktır.
* Bireyin doğasında iyilik vardır,
kendini gerçekleştirmeye çalışan bir varlıktır.
* Birey,
kendini gerçekleştirebilmesi için
güçlü bir benlik algısına sahip olmalıdır.
*Danışma sürecinde bireyin gerçekçi ve
olumlu bir benlik algısı geliştirmesine yardım edilir.
* Koşulsuz kabul, koşulsuz saygı ve
fenomenolojik algı temel kavramlardır.
*Fenomenal Alan: Her bireyin kendine
özgü (öznel) bir gerçekliği, algılaması ve anlamlandırması vardır. İnsan
dünyanın gerçekteki halini değil, algıladığı dünyayı, fenomenal dünyasını
bilir. Bu nedenle, gözlenen davranışları ile birey anlaşılmaz, iç dünyasına /
algı dünyasına nüfuz edilmelidir. (fenomenolojik yaklaşım)
*İnsancıl yaklaşım günümüzdeki
rehberlik faaliyetlerine temel teşkil eden yaklaşımdır.
*İnsancıl yaklaşıma göre, bireyin
içinden ya da çevreden gelen her türlü uyaranı çarpıtmadan algılamasına,
böylelikle kendisini tanıyıp anlamasına “yaşantılara
açık olma” denilmektedir.
Yaşamın her anını hissedebilme ve
yaşanılan her dakikanın yeni bir zaman boyutu olduğunun bilincinde olarak
yaşayabilmeye “varoluşsal bir yaşam
sürme” denilmektedir.
Bir insan yeterliliklerini ve
sınırlılıklarını biliyorsa ve kabul ediyorsa, kararlarını buna göre
alacaktır, seçimlerini buna göre yapacaktır. Buna “organizmaya daha çok güvenme” denilmektedir.
Kendi gizil güçlerinin farkında
olarak, onları daha işlevsel ve verimli kullanmaya “tam olarak işlevde bulunabilme” denilmektedir.
|
Bilişsel
yaklaşım ve Akılcı- duygusal terapi
(Beck
ve Ellis)
|
Varoluşçu
Yaklaşım
(Frankl,
Kiergaard)
|
Gestalt
Yaklaşım
(Peris)
|
Eklektik
Yaklaşım
|
*Olumsuz
duygu ve davranışların ardında olumsuz düşünceler vardır.
* Danışmanın, ev ödevleri veren ve
doğru düşünme stratejilerini öğreten bir öğretmen rolü vardır.
|
*İnsan oluşturduğu değerlerle, seçtiği
yollarla vardır. Bu kararları insanın kendisi verir. Bu da insanın özgür
olduğunu gösterir. İnsanın seçme özgürlüğü (iradesi) vardır. Bu durumda
insan, seçimlerinin sorumluluğunu almalıdır.
*Bireyin seçme özgürlüğüne sahip
olması, seçimler yapabilmesi varoluşçu felsefeye dayanır.
|
*Bütünlük yani denge bozulunca ruhsal
bozukluklar ortaya çıkar.
|
*Danışma
yaklaşımlarının bir arada kullanılması.
|
BİREYİ
TANIMA HİZMETLERİ (daha sonra ayrı bir konu başlığı
olarak ele alınacaktır)
ORYANTASYON
(duruma alıştırma) HİZMETLERİ
Öğrencinin okula ve okul çevresine
uyumunu, okul ve okul çevresindeki olanaklardan yararlanmasını amaçlayan
rehberliğin bu hizmeti daha çok oklun fiziki birimlerini ve okulun çevresini
tanıtmayı kapsamaktadır. Daha önceden
planlanan ve uygulanan bir hizmettir. Okula yeniş başlayan öğrencilere,
nakil gelen öğrencilere ve okulda ve çevresinde meydana gelen değişikliklerde
yeni duruma alıştırmak için oryantasyon hizmeti verilir.
Oryantasyon hizmetleri içinde
düşünülebilecek çalışmalar ve
uygulamalara örnekler:
a. Okulun kısa bir tarihçesi ile
tanıtılması
b. Okulun bina ve diğer fiziksel
olanakları ile tanıtılması
c. Okulun bulunduğu yakın çevrenin
tanıtılması
d. Okulda uygulanan eğitim programının
tanıtılması
e. Program dışı eğitsel, sosyal ve
kültürel etkinliklerin tanıtılması
f. Okuldaki psikolojik danışma ve
rehberlik hizmetlerinin ve diğer öğrenci kişilik hizmetlerinin tanıtılması
g. Okulda uygulanan kuralların
tanıtılması
Bu hizmetin faydaları:
a. Öğrenci okulun kısa bir tarihçesini bilecek,
okulda ve okul çevresinde bulunan birimleri tanımamaktan kaynaklanabilecek
sorunlar önlenmiş olacak
b. Okuldaki eğitim programlarını
özellikle alan / bölümleri tanıyarak seçmede isabetli kararlar verebilecek,
c. Diğer kültürel, sosyal ve eğitici faaliyetler
ile öğrenci kişilik hizmetlerinden gereksinim duyduğu ölçüde etkin bir şekilde
yararlanacak
d. Okulda uygulanan disiplin kurallarını
bilmesi önleyici bir yarar sağlayacaktır.
Yukarıdaki maddelerden de
anlaşılabileceği gibi oryantasyon hizmetinin “uyum sağlayıcı” işlevi yanında “koruyucu ve önleyici” bir işlevi de vardır.
BİLGİ
TOPLAMA ve YAYMA HİZMETLERİ
Bilgi toplama ve yayma hizmetlerinin
esas amacı, okullarda öğrencilerin eğitsel ve mesleki alanlarda kendilerine en
uygun ve geçerli seçimleri yaparak, onların eğitsel ve mesleki yönelmelerine
yardımcı olmaktır.
Bu hizmet öğrencilerin ihtiyaç
duydukları bilgileri toplayan ve onlarla paylaşmayı içeren bir hizmettir. Bu
bilgiler eğitsel, mesleki, kişisel-toplumsal bilgiler olabilir. Bu bilgiler
okul içinden ve okul dışından toplanan bilgilerdir. Yayınevleri ve kamu-özel
kuruluşların tanıtıcı broşürlerinden faydalanma, televizyon programlarından
faydalanma, okul dışından konuşmacılar davet etme, gazete haberleri okul
dışından bilgi toplamaya örnektir.
Hangi bilgilerin toplanacağı kararı
öğrenci hakkında toplanacak kişisel bilgilerle mümkündür. Yani bu hizmetin
verimli olabilmesi için kişisel rehberlik ön plana çıkmaktadır.
YÖNELTME
ve YERLEŞTİRME HİZMETLERİ
Yöneltme ve yerleştirme hizmetinin ön
koşulu; öğrenciyi tanıma, bilgi toplama ve bilgilendirme hizmetidir. Bu
cümleden rehberlik hizmet alanlarının birbirinden bağımsız düşünülemeyeceğini
bir kez daha yinelemiş oluyoruz.
Yöneltme ve yerleştirme hizmetleri,
“öğrencilerin kendi ilgi ve yetenekleri doğrultusunda çeşitli okullara,
programlara, seçmeli derslere, sosyal, kültürel ve eğitsel etkinliklere, iş ve
meslek alanlarına yönelmeleri ve yerleşmeleri amacıyla yapılan çalışmaları
kapsar. Seçim ve seçimlerin sorumluluğu
bireye aittir.
İZLEME
ve DEĞERLENDİRME HİZMETLERİ
İzleme hizmeti öğrenciye sunulan
hizmetlerin sonuçlarını görmeye yönelik “geri bildirim-dönüt” niteliğinde bir
hizmettir. Hizmetlerin ne ölçüde amacına ulaştığını ortaya koymak ve
hizmetlerin geliştirilmesini sağlamak açısından önemli bir hizmettir.
SEVK
(refere etme) HİZMETLERİ
Bu hizmet öğrencilerin yararlanmaları ve
yardım almaları amacıyla (öğretmenin- psikolojik danışmanın yeterliği dışında
ise) okul içinde ve okul dışında gereksinim duydukları kişi ve kurumlara
yönlendirme hizmetidir.
DOLAYLI
HİZMETLER
OKUL
REHBERLİK ve PSİKOLOJİK DANIŞMA PROGRAMININ HAZIRLANMASI
MÜŞAVİRLİK
(konsültasyon)
Bir hizmet, okulda yönetici ve
öğretmenlerin daha yeterli ve ortak bir rehberlik anlayışına sahip olmaları
amacıyla yapılmışsa, bu hizmeti konsültasyona örnek verebiliriz. Burada
işbirliği esastır. Öğretmenler, okul yönetimi, psikolojik danışman ve veli
arasındaki işbirliği.
Konsültasyon çalışmasını, psikolojik danışman, okul personeline
rehberlik anlayışını benimsetmek için yapar. Bunu danışmanlık (konsültasyon)
şeklinde yapar. Bu özellik konsültasyon hizmetlerinin çevre ve veli ilişkiler
hizmetinden faklı kılar. Yani,
konsültasyon hizmetini psikolojik danışman verir.
ÇEVRE
ve VELİ ile İLİŞKİLER
ARAŞTIRMA
ve DEĞERLENDİRME
Bu hizmetin asıl amacı, araştırma ve değerlendirmeler
sonucunda sayısal verilerden yola çıkarak psikolojik danışma ve rehberlik
hizmetlerini düzenlemek ve verimliliğini sağlamaktır. Örnek, ARGE’ler.
ANA-BABAYA
REHBERLİK
Örnek
Sorular:
1. Rehber öğretmen Yeliz Hanım,
psikolojik danışma ve rehberlik hizmetleri ile ilgili genel açıklama, bülten,
araştırma ve inceleme raporu, değerlendirme raporu, istatistiksel bilgi ve
grafik gibi dokümanları hazırlamakta ve bunları uygun yaklaşım içinde yönetici
ve öğretmenlerle paylaşmaktadır. Ayrıca psikolojik danışma ve rehberlik ile
ilgili elde bulunan kitap, dergi ve benzeri yazılı dokümanları incelemek ve
okumak üzere yönetici, öğretmen ve diğer personelin yararına sunmaktadır.
Yeliz Hanım’ın çabaları
aşağıdakilerden hangisini gerçekleştirmeye yöneliktir?
A)
Araştırma
ve değerlendirme
B)
Okul
PDR programının hazırlanması
C)
Konsültasyon
D)
İzleme
ve değerlendirme
E)
Bilgi toplama ve yayma
2. Teknik Eğitim
Fakültesi Dekanlığı otomotiv bölümünde okuyan öğrencileri için otomotiv
sektöründeki teknisyenleri fakülteye davet etmişlerdir. Yapılan seminerde teknisyenler öğrencileri
sektördeki gelişmeler, iş olanakları ve şirketlerin hangi niteliklere sahip
bireyleri tercih ettikleri konusunda bilgilendirmişlerdir.
Fakültenin
yaptığı bu uygulama aşağıdaki hizmetlerden hangisine örnek olur?
A) Oryantasyon
B) Yöneltme
C) Bilgi
toplama ve yayma
D) Çevre
ile ilişkiler
E) Araştırma
ve değerlendirme
3. İlköğretim birincisi
sınıf öğretmeni Ebru Hanım’ın öğrencisi Ziya bir türlü okuma yazma
öğrenememiştir. Ancak Ebru Hanım öğrencisinde öğrenme güçlüğü düşünmektedir.
Ebru Hanım’ın okulunda rehber öğretmen yoktur. Bu nedenle öğrencisini rehberlik
ve araştırma merkezine göndermiştir.
Ebru
Hanım’ın öğrencisini rehberlik ve araştırma merkezine göndermesi
aşağıdakilerden hangisine örnektir?
A) Yöneltme
B) Oryantasyon
C) Çevre
ile ilişkiler
D) Sevk
E) Bilgi
toplama
4.
Demokratik insan
yetiştirme ve daha özgür bir toplum oluşturma ülküsü çerçevesinde eşit eğitim
görme bilincinin yaygınlaşmasıyla, toplumun oluşturan tüm bireylerin eğitilmesi
düşüncesi genişlemiştir. Toplumun her değerli üyesinin tüm yönleriyle
geliştirilmesi, doğal olarak, zorunlu eğitim süresini giderek uzatmıştır.
Yukarıdaki açıklamalar rehberliği
hazırlayan ve ortaya çıkaran faktörlerden hangisi ile ilgilidir?
A) Sosyo- kültürel ve ekonomik
faktörler B) Mesleklerin
farklılaşması C) Psikolojik
faktörler
D) Felsefi faktörler E)
İnsanın duygusal yaşamı
5.
“Bireyin kendisini tanımasına hizmet etmeyecek ve sonuçları
değerlendirilemeyecek ölçme araçlarını uygulamaktan kaçınılmalıdır. Her teknik
her birey için gerekli olmayabilir. Bu yüzden, tüm öğrencilere ihtiyaçlarını
dikkate almadan mevcut tüm araçların hepsini uygulamak zaman ve enerji kaybına
yol açacaktır. Kullanılacak teknikler ve ölçme araçları bireyin ihtiyaçlarına
ve problem durumuna uygun olmalı, öğrenci hakkında o ana değin bilmediğimiz
özellikleri açığa çıkarabilmelidir.”
Yukarıdaki
açıklamalar aşağıda verilen rehberlikle ilgili temel ilkelerden hangisi ile
ilgilidir?
A)
Öğrencinin yetenek, ilgi, istek, mesleki değer, başarı gibi bireysel
özellikleri ile sosyal, kültürel özellikleri olabildiğince çok boyutlu olarak
ele alınmalıdır.
B)
Bireyi tanıma çalışmalarında temel amaç; öğrencinin kendini tanımasıdır.
C)
Bireyi tanıma çalışmaları bir süreç dahilinde yürütülmelidir.
D)
Bu çalışmalarda uygulanan ölçme aracı, yöntem ve tekniklerin kullanılması bir
amaç değil araçtır.
E)
Elde edilen bilgiler bütünleştirilerek değerlendirilmelidir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder