KİŞİSEL-MESLEKİ-EĞİTSEL
REHBERLİK
KİŞİSEL
REHBERLİK
Kişisel rehberlik; öğrencilerin
kişisel-sosyal gelişim ihtiyaçlarını karşılamak ve onların kişisel gelişim ve
uyumlarına yardımcı olmak amacıyla yürütülen hizmetlerdir. Bir başka deyişle,
her türlü kişisel problemlerin çözülmesine yönelik yardım hizmetleridir.
Kişisel rehberlik bireyin kendini anlamasına ve kabul etmesine yardım eder. (özellikle “ben kimim?” sorusuna karşılık)
Kişisel
problemlere örnekler:
-
Sağlıkla ilgili problemler
-
Başkaları ile ilişki kurmaya ait
problemler
-
Cinsiyet, kız-erkek ilişkileri, aşk ve
evlenme ile ilgili problemler
-
Aile ve aile içi ilişkilerle ilgili
problemler
-
Kendine güven, korku ve kaygı gibi iç
yaşamla ilgili problemler
-
Değer yargıları ile ilgili problemler
-
Benlik tasarımı ya da saygısı ile ilgili
problemler
-
Ahlak kuralları, din ve ideallerle
ilgili problemler
-
Ekonomik durumla ilgili problemler
-
Çocukluk dönemi gelişimsel sorunları
-
Ergenlik dönemi gelişimsel sorunları
Kişisel
rehberlik hizmetlerinin kapsamı:
Benlik
saygısı ve özgüven
benlik
saygısı (özsaygı)= bireyin kendisini nasıl algıladığı (benlik imgesi) – olmak
istediği benlik (ideal benlik)
Birey, bu fark nedeniyle kaygılanabilir
ve kendini strese sokabilir.
Stres-Korku
ve kaygı (okul korkusu, sınav kaygısı-sosyal anksiyete, sosyal fobi)
Ergenlik
dönemi problemleri
Duygusal
zeka
Başarı için önemli gibi görünen duygusal
nitelikleri betimlemek için bu terimden yararlanılmıştır. Bu duygusal
nitelikler şunlardır: empati, duygularını ifade etme ve anlama, mizacını
kontrol etme, bağımsızlık, uyum sağlayabilme, beğenilme, kişilerarası sorunları
çözme, sebat, sevecenlik, nezaket, saygı.
Çocuklarda duygusal zeka yeteneklerini
geliştirici etkinlikler kişisel rehberlik içerisinde değerlendirilmektedir.
Duygusal zeka şu yetenekleri kapsar : özbilinç (kendini tanıma), duyguları
idare edebilme, kendini harekete geçirebilme (motivasyon), başkalarının
duygularını anlayabilme (empati), ilişkileri yürütebilme (sosyal beceri)
Sosyal
beceri eğitimi
İlişki başlatma ve sürdürme becerileri,
grupla bir iş yürütme becerileri, duygulara yönelik beceriler, saldırgan
davranışlarla başa çıkma becerileri, plan yapma ve problem çözme becerileri
sosyal beceri eğitiminde kazandırılmaya çalışılan becerilerdir.
Öfke
yönetimi
Girişkenlik
(atılganlık) eğitimi
Karar
verme stratejileri
Saldırganlık
– Şiddet - Akran Zorbalığı – Vandalizm (yıkıcılık)
Bu gibi durumlarda öğrenciye atılganlık
ve öfke kontrolü eğitimi verilebilir.
Akran
baskısı
Madde
bağımlılığı
İntihar
Kişisel rehberlik açısından
öğretmenlerin aşağıda sıralanan konularda özenli olmaları gerekmektedir:
-
Hangi öğretim kademesinde olursa olsun
öğrenciyi önemseme
-
Değer verme
-
Empatik tutum sergileme
-
Yargılayıp eleştirmeme
-
Uygun iletişim dilini kullanma
-
Benlik saygısını düşürücü mesajlar
vermeme
-
Duygu ve düşüncelerini özgürce ifade
etmelerine fırsat verme
-
Uygun
modeller sunma
-
Bütün öğrencilerine eşit davranma ve
uygun geri bildirimler verme
-
Başarılı olabilecekleri alanlar
oluşturma ve fırsatlar yaratma
EĞİTSEL
REHBERLİK
Eğitsel rehberlik, bireyin yetenek ve
ilgilerine uygun bir eğitim dalı seçmesinde ve seçtiği bu dalda başarılı
olmasında kendisine yapılan yardımdır. Eğitsel rehberliğin temel amacı,
öğrencinin okulda iyi bir öğrenim uyumu sağlamasına ve eğitsel gelişimine
yardım etmektir. Dolaysıyla eğitsel rehberlik ve danışma, bir bireyin öğrenimle
ve öğrenmeyle ilgili olarak karşılaştığı problemlerin üstesinden gelebilmesi
için yapılan yardımlardır. Öğrenim ve öğrenme ile ilgili problem alanlarından
bazıları şunlardır:
-
Öğrencinin okul seçimiyle ilgili
problemler
-
Öğrencinin okuldaki alan seçimi ve
seçmeli derslerden kendisi için yararlı olanı seçmesi
-
Okulda ve derslerde gerekli başarıyı
sağlayabilmesi
-
Bu başarıyı sağlamada gerekli ders
çalışma teknik ve alışkanlıklarını kazanması
-
Derslerde karşılaştığı güçlüklerin
giderilmesi
-
Üstün yetenekli öğrencilerin
belirlenmesi ve yetenekleri ile ilgili olarak gelişmelerinin sağlanması
-
Özel eğitime muhtaç ve yavaş öğrenen
çocukların zamanında keşfedilip özürlerine uygun bir eğitim programına
yöneltilmeleri
Eğitsel rehberlik hizmetleri etkili çalışma yolları, zamanı etkili kullanma, verimli ders çalışma alışkanlığı, okulda
uyulması gereken kurallar, disiplin ve sınıf geçme yönetmeliği, üst eğitim
kurumları hakkında bilgi verme, eğitsel alanlara yönlendirme, boş zamanı
değerlendirme, oryantasyon hizmetleri ve sınav kaygısı gibi konularda
çalışmalar yapmaktadır.
Eğitsel rehberlik hizmetleri yoluyla
öğrencilere kazandırılmak istenen asıl amaç öğrencilere “nasıl öğreneceklerini”
öğretmektir. Yani “öğrenmeyi öğretmektir.”
Buraya kadar yapılan açıklamalardan da
anlaşılabileceği gibi, eğitsel rehberlik hizmetleri, oryantasyon (alıştırma) hizmetleri, üst eğitim kurumu hakkında bilgi verme ve etkili çalışma yolları (öğrenme stratejileri öğretimi gibi) ana
başlıkları altında toplanabilir.
Burada vurgulanması gereken bir nokta da
eğitsel rehberlik hizmetlerinin öğretim kademelerine göre farklılaşacağıdır.
Sözgelimi, okulöncesi dönemde eğitsel rehberlik hizmetinin önceliği çocuğun okula
uyum sağlaması iken, ilkokulda oryantasyon, okul sınıf kurallarını öğrenme, yönergeleri
izleme, etkin çalışma yollarını öğretme, zamanı iyi kullanma becerisi
kazandırma ağırlık kazanır. Ortaokulda eğitsel rehberlik hizmetleri kapsamı üst
eğitim kurumlarını tanıtma, plan yapma ve uygulama olarak ele alınabilir.
Lisede ise bu çalışmalar; ortaöğretime geçişte ortaya çıkabilecek uyum
güçlüklerini gidermeye, lise yıllarında etkin ve başarılı olmaya, öğrencileri üniversite sınavlarına hazırlamaya yöneliktir.
**
geleceğe yönelik kaygı kişisel rehberliğin konusu iken sınav kaygısı eğitsel
rehberliğin konusudur.
ÖSS’ye hazırlanan lise son sınıf
öğrencisi Nurten, kendisine güvenen bir kişiliğe sahip olmasına ve derslerine
çok çalışmasına rağmen, deneme sınavlarında bile aşırı heyecanlanarak istediği
puanları elde edememektedir.
Sınavlarda yaşadığı endişe yüzünden,
gelecekte başarılı bir avukat olamayacağını düşünen Nurten’e verilecek
rehberlik yardımı öncelikle
aşağıdaki problem alanlarından hangisine yönelik olmalıdır?
A) Eğitsel rehberlik B) Kişisel-sosyal rehberlik C) Akran
eğitimi
D) Mesleki rehberlik E) Yönlendirici rehberlik
Bu yıl çok iyi hazırlanıyorum ama
insanların hala kazanamadın mı diye sormaları, kendime olan güvenimi azaltıyor.
Yine kazanamazsam diye düşündüğümde uykularım kaçıyor. Sağlığım bozuldu.
Yukarıdaki ifadeleri söyleyen bir
öğrencinin kendine olan güvenini yeniden kazanması için verilecek yardım öncelikle rehberliğin hangi alanına
yönelik olmalıdır?
A) Eğitsel B) Mesleki
C) Kişisel-sosyal D) Sosyal
yardım E) Sağlık
MESLEKİ
REHBERLİK
1900’lü yılların başında meslek
bürosunun açılması, 1910’da ulusal konferans yapılması, Fransa’da zeka testinin
geliştirilmesi, 1927’de Strong’un ilgi envanterinin yayınlanması, 1959’da
mesleklerin sınıflandırılması, ikinci dünya savaşından sonra terhis edilen
askerlerin istihdam sorunu mesleki rehberlik çalışmalarını hızlandırmıştır.
Mesleki rehberliğin amaçları:
-
Bireyin girmeyi planladığı mesleki
alanın gerçek sınırlarının farkına varmasını sağlamak
-
İş ortamı ve çalışma grubu içindeki
yerini anlamasına, grubun değerli bir üyesi olmasına yardım etmek
-
Engelli bireylerin iş yaşamlarını
gerçekleştirmelerine ve uyum sağlamalarına yardım etmek
İlkeleri:
-
Meslek gelişimi bir anlık ya da kısa
süreli bir yaşantı değildir. Meslek gelişimi ve mesleki rehberlik ömür boyu
süren bir süreçtir.
-
Genç, çocukluk dönemlerinden itibaren
özerklik duygusu ve bağımsız karar verme konularında desteklenmelidir.
-
Erken çocukluk döneminin sağlıklı ya da
sorunlu geçmesi gençlik döneminde ya da yetişkinlikte verilecek mesleki
kararların sağlıklı olup olmayacağını etkileyecektir.
-
Gence bütün mesleklerin gerekli ve
önemli olduğu inancı yaşantısal olarak kazandırılmalıdır.
-
İyi bir meslek için iyi bir eğitimin
gerekli olduğu inancı kazandırılmalıdır.
-
Meslekler konusunda cinsiyet farklarının
ve sınıfsal farklılıkların geleneksel önyargılardan kaynaklandığı inancının
kazandırılması gerekir.
Mesleki
Gelişim Kuramları
Mesleki gelişim kuramları, bireylerde
meslek fikrinin nasıl doğup geliştiği, ve meslek seçim ve kararın nasıl
oluştuğu, bu seçimi etkileyen etmenlerle birlikte bu süreci açıklamaya çalışan
görüşlerdir.
Ginzberg
ve arkadaşlarının gelişim kuramı
Gelişimsel yaklaşıma göre, meslek seçimi
sadece belirli bir alanda gerçekleşen bir olay değil, çocukluktan ergenliğe,
oradan da erken yetişkinliğe kadar uzanan dönemi kapsayan bir gelişim
sürecidir. Bu kurama göre;
-
Meslek seçimi bir süreçtir.
-
Bu süreç büyük ölçüde geri dönülmezdir
-
Seçim daima bir uzlaşmayı içerir.
Bu kuram, mesleki gelişimi üç dönemde
inceler:
Fantezi Dönem
|
Geçici Seçim Dönemi (11-17)
|
Gerçekçi
Dönem (17-24)
|
Oyun
Mesleki
bir bilinçlenme beklenmez
Televizyon
|
*
İlgi yetenek ve değerleriyle ve meslekler konusunda derece derece bir
bilinçlenme ve farkındalık başlar *Yeteneklerinin hangi mesleklere uygun
olduğunu merak eder
*Mesleğin
kendisi için ne ifade edeceğini, ona ne imkanlar sağlayacağını anlamaya
başlar
|
*
meslekleri her yönüyle keşfetme çabası
*
gerçekçi seçimler yapma
Araştırma
Daha
detaylı bilgiler edinme
Billurlaşma
Alanı
belirleme
Belirleme
Kesin
karar
|
Holland’ın
tipoloji yaklaşımı
Kişisel
stil
|
Kişilik
tipi
|
Mesleki
çevre
|
Katı,
saldırgan, somut alanlarda çalışma eğilimli, kişilerarası ilişkileri zayıf
|
Gerçekçi
|
Tesisatçı,
elektrikçi, teknisyen, fotoğrafçı vb.
|
Analitik,
soyut, entelektüel, bağımsız, işe odaklanmış
|
Araştırmacı
|
Fizikçi,
kimyacı, bilim adamı
|
Estetik,
duyarlı, kendini sanatla ifade eden, bağımsız, dışa dönük
|
Sanatçı
(yaratıcı)
|
Mimar,
desinatör, müzisyen, yazar
|
Sosyal
problemlerle uğraşma, eğitim ve etkilemeyle uğraşan, sosyal aktivitelerle
uğraşma
|
Sosyal
|
Öğretmen,
sosyal çalışmacı, hemşire, psikolojik danışman
|
Liderlik,
baskın ve güzel konuşma
|
Girişimci
|
Sigortacı,
tüccar, işletmeci
|
Pratik,
sosyal, gelenekçi, düzenli bir meslek edinme, rahat ve huzura önem verme
|
Gelenekçi
|
Muhasebeci,
arşivci, kütüphaneci, kabul memuru, sekreter
|
Roe’nin
ihtiyaç kuramı
Roe meslek seçmede psikolojik
gereksinimlere önem vermektedir. Örneğin aile ortamında sevgiye doymamış bir
birey, ya insanlardan uzaklaşıp nesnelerle uğraşmayı ya da sevgi ihtiyacını
doyuracak araçlar olarak insanlarla uğraşmayı tercih edecektir.
Özellik
Faktör Kuramı (Parsons)
Bu kurama göre,bir birey kendi bireysel
özelliklerine uygun meslekleri seçme eğiliminde olacaktır. Bir kişinin kişilik
özellikleri, beceri ve yetenekleri objektif olarak değerlendirilirse bu kişilik
özelliklerine uygun iş ve meslekler o kişinin zevk alarak yapacağı ve başarılı
olacağı işve meslekler olacaktır. Bugün bu yaklaşım halen pek çok ülkede olduğu
gibi ülkemizde de en yaygın iş ve işçi bulma uygulaması olma özelliğini
korumaktadır. Okullarda uzman olmadığı zaman diğer öğretmenler tarafından
kolaylıkla uygulanabilecek yalınlıktadır.
Psikanalitik
kuram
Normal insanın meslek seçme konusunda
rehberliğe ihtiyacı yoktur. Bilinçdışı dürtüler kişinin hangi alanda doyum
sağlayacağını söyleyen en iyi rehberdir.
Sosyal
öğrenme kuramı
Bu kuram meslek seçiminin bireyin
çevresi ile etkileşimi sürecinde oluşan bir öğrenme yaşantısı olduğu
savunmaktadır. Meslek seçimi, bireyin sosyalleşme süreci içinde birçok etkenin
karşılıklı etkileşimi ile oluşan karmaşık bir süreçtir.
Super’in
benlik gelişim kuramı (rol kuramı)
Meslek seçimi, benlik tasarımının bir
mesleğe yansımasıdır. Meslek seçimi, benlik algısının mesleki bir terimle
ifadesidir. Bu kuramda kişilik özellikleri, benlik kavramı ve öz benlik önemli
kavramlardır. Dönemler şu şekildedir:
Büyüme
(0-14)
|
Heves
ve özentiler
Hayali
ihtiyaçlar
|
Araştırma
(keşif) (15-24)
|
Deneme (14-17)
İlişkiler,
roller, yaşantılar benlik tasarımının oluşmasını sağlar.
Geçiş (18-21)
Sınama ve
izleme (21-22)
İnceleme,
tanıma, sevme, değiştirme için fırsat
|
Yerleşme
(25-44)
|
İşe
bağlanma artar
Düzen
kurma ve devam ettirme isteği
Mesleki
benlik kararlılık kazanır
Meslekte
ilerleme amaç olur
|
Koruma
(45-64)
|
Koruma ve geliştirmeye çaba harcama
|
Çöküş
(65-…)
|
Emeklilik dönemi
|
Beş yaşındayken futbolcu olmak isteyen
birinin, 13-14 yaşına geldiğinde futboldan hala hoşlanmasına rağmen futbol
oynamanın kendisine uygun olmadığını fark ederek futbolcu olmaktan vazgeçmesi
Ginzberg’in kuramına göre aşağıdakilerden hangisi ile ilişkilidir?
A) ilgi
B) Yetenek C) Keşfetme D) Belirleme E) Değer
Eren, lise son sınıfta okuyan başarılı
bir öğrencidir. İlgi duyduğu meslekler hakkında bazı bilgiler edinmiştir, ancak
hangi mesleği seçmek istediğinden emin olamamakta ve kararsızlık yaşamaktadır.
Buna göre, Eren’e sağlanması gereken rehberlik hizmeti aşağıdakilerden
hangisidir?
A) Mesleki danışma B) Eğitsel rehberlik
C) Bilgi verme D) Oryantasyon E) Müşavirlik
**
ergenlik dönemindeki bazı bireylerin özdeşime dayalı mesleki kararlar verdiği
gözlenebilir. Bu istenilen bir şey değildir. Özdeşime dayalı meslek seçimi 5-12
yaşları arasında kabul edilebilir.
**
mesleki olgunluk, bireyin mesleki gelişim görevlerini yerine getirebilmesidir.
**
meslek seçiminde iki önemli faktör olan ilgi ve değer karşılaştırması:
İlgi
|
değer
|
Canlılarla
uğraşmayı sevdiğinden bir bireyin biyolog olması
|
Öğrencilerin
ilk sıralarda tıp fakültesini tercih etmeleri
|
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder