16 Ocak 2016 Cumartesi

0-7 yaş dönemindeki çocukların fiziki, ruhi, dini ve ahlaki gelişimlerinde televizyonun olumlu ve olumsuz yönleri

SIFIR İKİ YAŞ
Bu dönemdeki çocuklar en hareketsiz ve en az algılamasız olarak yaşamını sürdürmeye başlar ancak gün geçtikçe fiziki ve zihinsel gelişim gösterir. Yavaş yavaş çevredeki sesleri algılar ve gözlerini o yöne çevirir. Eğer sesin şiddeti fazla olursa korkma belirtileri sergiler. Bundan dolayı televizyonun yüksek sesle çocuğun yanında çalıştırılması olumsuz etkiler yapacaktır.
İKİ YAŞ
Bu dönemdeki çocuklarda özellikle dil alanında büyük gelişmeler yaşanır. Bu yaştaki çocuklar sosyal açıdan dış dünya ile ilgili konulara ilgi göstermeye başlar. Duyduklarını tekrar etmeye çalışır. Gördüklerinden de oldukça fazla etkilenir. Bu dönemde aileler çocukları televizyonun başında yalnız bırakmamalıdır. Gördüğü ya da duyduğu bir şeyden korkup ağlayarak kaçmaya başlayabilir.
ÜÇ YAŞ
Bu yaşlardaki çocuklar dengesiz, olumsuz, kararsızdır. Büyüklerin sözlerini dinlemez, hatta tersini yapar, kısıtlandığı zaman ise öfkelenir, çevresinden yardım istemez, kendi başına işlerini yapmaya çalışır. Bu davranış şekilleri, çocuğa göre değişmekle beraber üç yaşın ortalarında veya sonlarında azalır, normale döner. Ancak bu dönemde oluşan saplantılar ve ruhsal bunalımlar ileriki yıllarda inatçılık ve direnç belirtileri şekline dönüşebilir. Bundan dolayı bu dönemdeki çocuklara bazı kurallar öğretilmeye çalışılırken televizyonun da belli saatlerde izlenmesi gerektiği öğretilmelidir.
Üç yaşın sonlarında sakinlik dönemi başlar. Çocuk daha dengeli ve ölçülü hareket etmeyi öğrenir. Bu yaş çocuğu çok soru sorar, "neden" ve "niçin"lerle konuyu irdeler. Bu yüzden onun anlamakta zorlanacağı filmler izletilmemelidir. Bu durumunu yararlı hale dönüştürmek amaçlanmalıdır. Eğitici çizgi filmler, yani dini ve ahlaki konularda özel hazırlanmış olanlar izletilirse onun zihninde kalıcı etkiler oluşturmaya başlar ve sorularını da bu eksen etrafında sormaya başlar. Aile de sorulara cevap vererek çocuğun eğitimine katkı sağlamış olur.
DÖRT YAŞ
Bu dönem çocuğun en çok araştırmacı olduğu dönemlerden birisidir. Her şeyi öğrenmek ister. Bu yaşta çocuğa seveceği, hoşuna gideceği, eğitici ve öğretici konular izletilirse yararlı olabilir. Dinî tema içerikli konular izletilirse yararlı ve kalıcı olabilir. Merak ettiği soruların cevabını her zaman uygun biçimde cevaplamalıyız. Vereceğimiz cevaplar kısa ve öz bilgilerden oluşmalıdır.




BEŞ YAŞ
Bu dönem, çocukluk evresinin düğüm noktasıdır. Bu yaşı "altın yaş" olarak nitelendiririz. Bu yaş çocuğu çevresine uyum gösterir. Bu yaşta çocuklar ev işlerine yardım etmeyi sever, zayıf ve küçükleri korur, başkalarının üzerinde olumlu tesir bırakmak ister. Bundan dolayı bu yaştaki çocuklar televizyonun başında çok kalırsa çevreyle olan ilişkilerini geliştiremez. Kendini yalnızlığa ve boşluğa sürükler. Bu ise çocuğun ömür boyu yaşantısını etkiler. İçine kapanık, çevresine dargın bir birey haline gelir.
Bu olumsuz etkilere sebep olmaması için televizyon izlemesi sınırlandırılmalı belli saatlerde izlemesine izin verilmelidir. Ayrıca gözetime çok önem verilmelidir çünkü çocuklar sizin önerdiğiniz filmi değil de kendi istediklerini açabilirler. Bu yüzden bu konu üzerinde hassasiyetle durulmalıdır.
ALTI YAŞ
Bu dönemde (bazen beş buçuk yaşında) çocuk üç yaşlarında olduğu gibi tekrar olumsuz davranışlar göstereceği bir döneme adım atmıştır. Çevresiyle çatışmaya girer, uyumsuzluk gösterir. Her zaman birinci ve en iyi olmak ister. Bu dönemde çocuk mantıksal düşünmeyi öğrenmeye başlamıştır. Her ne kadar çocuklar üç-dört yaşlarından itibaren sorular sormaya başlasa da onların bu sorularının bir yetişkin gibi anlatılanı tam anlamak veya cevabını kavramak şeklinde olmadığını bilmelisiniz, işin hakikatinde çoğu zaman çocuklar sordukları sorunun cevabıyla çok fazla ilgili değillerdir. Ancak beş-altı yaşlarından itibaren çocuğun sorduğu sorular gelişigüzel sorulan sorular değil, dinlenmek ve cevaplarını öğrenmek içindir ki bu da çocuğun kendisine verilenleri almaya hazır olduğu manasına gelmektedir. Bu sebeple özellikle beş-altı yaşlarında sorulan soruları ciddiye almalı gerektiği gibi cevaplandırma gayreti içine girmelisiniz.
Bu dönem okul çağının başladığı ana dönem olduğu için artık kurallara daha da önemle uyması sağlanmalıdır. Televizyonun başında fazla durduğu sürece daha da istekle bakmak isteyecektir. Bu saat kavramını bozmaya çalışacaktır. Böylelikle olumsuz etkiler daha da etkisini gösterecektir.

YEDİ YAŞ
Bu dönem çocuklar ailenin dışında öğretmeninde hayatına girdiğinin farkına varır. Aileden sonra yeni birilerini ve yeni arkadaşları benimser. Kendisine önem verenleri daha çok sever ve onlara bağlanır. Çevresinden kendine örnekler bulur. Onları taklit etmeye çalışır. Özenti dönemi de başlamış ve etkisini göstermiş olur.
Bu yüzden izlediği filmlerden çok etkilenir. Oradaki kahramanlara özenir. Olumsuz örnek teşkil eden davranışları görüp onlara özenebilir. Konuşmalarını taklit eder. Eğer izlediği filmlerde kötü konuşmalar var ise bunlardan kötü etkilenir. Bu dönem de saat sınırı ve içerik belirleme daha da önem kazanır. Ailelerin bu konuda gözetim ve denetime çok önem vermesi gerekir.
Gelişimsel dönemler.(01.01.2015),http://tr.wikipedia.org)


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder